„Prvním krokem na cestě ke štěstí je učení se.“
Dalajláma
Otevřené a respektující místo pro děti, jejich rodiny i pedagogy
Naše škola je bezpečným a přátelským místem, kde je každé dítě vítané a podporované. S respektem a partnerským přístupem ke všem malým i velkým osobám ve škole i mimo ni se snažíme vést děti ke slušnému, poctivému a respektujícímu chování vůči ostatním lidem i přírodě. Důvěra, vzájemnost a smysluplné podněty jsou základními kameny, chyba je cennou zpětnou vazbou, ze které se máme poučit.
Věkově heterogenní třídy
Učení ve věkově (i jinak) smíšené skupině je pestřejší, názornější, pomáhá vidět různé možnosti, podporuje rozvoj umění diskuse, spolupráce, naslouchání, argumentace, hledání řešení, ohleduplnosti. Děti různého věku mají možnost se od sebe učit navzájem, což je často účinnější než učení od dospělých. Mohou přirozeně přecházet do různých úrovní náročnosti aktuálních činností, vzájemné učení podporuje využití potenciálu dětí. Rozvoj těchto dovedností může pozitivně ovlivnit život celého společenství.
Přirozené zapojování anglického jazyka do činností a dění ve škole
Snažíme se o integraci angličtiny do obsahu většiny jiných předmětů, činností a dění ve škole. Nenásilně a s respektem k individuální úrovni dětí, pomocí metody CLIL, podporujeme přirozený rozvoj jazykových dovedností. Pomáhá nám k tomu v částech vyučování tandemová výuka.
Individuální přístup, vnitřní motivace, učení v blocích a souvislostech
Stavíme na touze učit se novým věcem, tedy vnitřní motivaci. K té je nezbytná smysluplnost učení, propojování souvislostí, možnost rozvíjet své vlastní silné stránky, spoluřídit proces učení
a zažívat pocit úspěchu a osobního růstu, bez poměřování se s ostatními. Tam, kde byla vnitřní motivace upozaděna, se snažíme ji znovu zaktivovat. V co nejvyšší míře propojujeme jednotlivé obory, učíme v blocích. Vedeme děti k sebehodnocení a sebeřízení, s přijímáním a oceňováním rozmanitosti vlastní i ostatních, podporujeme rovné příležitosti pro všechny žáky. Tento přístup umožňuje rozvoj sebeúcty, odpovědnosti, samostatnosti a celé řady dalších kompetencí potřebných pro prožití plného a spokojeného života.
Učitelé – průvodci
Náš tým – učitelé, vychovatelé a další dospělí, jsou průvodci dětí na cestě vzdělávání. S dětmi společně nastavujeme hranice, pravidla a hodnoty, dbáme na porozumění jim a s vlídnou důsledností vyžadujeme jejich dodržování. Zaměřujeme se na vytváření pozitivního sociálního klimatu ve třídě, na porozumění procesu vlastního učení, tj. jak se učí a co k tomu potřebují. Poskytujeme formativní zpětnou vazbu – pomáháme učícímu stanovit si kritéria úspěšnosti, identifikovat důležité momenty vedoucí k pokroku, ale také chyby, které úspěšnému zvládnutí brání.
CÍLE NAŠÍ ŠKOLY
Hlavním cílem naší školy je připravit děti na výzvy 21. století, v respektujícím a bezpečném prostředí. To lze realizovat jako funkční propojení znalostí, dovedností, hodnot a postojů, které člověk potřebuje k efektivnímu a aktivnímu fungování ve společnosti a v různých oblastech života.
Za hlavní pilíře považujeme:
- Zohlednění všech aspektů člověka – kognitivní (myšlenkové schopnosti), emocionální (empatie, sebedůvěra), sociální (spolupráce, komunikace) i etické hodnoty. Cílem je připravit jednotlivce na život v moderní společnosti, kde se vyžaduje flexibilita a schopnost reagovat na změny.
- Schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi – rozvoj schopnosti řešit problémy, komunikovat, pracovat v týmu, argumentovat, naslouchat.
- Flexibilita a adaptabilita – rozvoj schopnosti reagovat a přizpůsobit se novým situacím a problémům. Člověk by měl být schopen se učit nové věci a přizpůsobovat své chování a dovednosti aktuálním potřebám v měnícím se světě.
- Praktické a reálné situace, které děti ve svém životě běžně zažívají. To zahrnuje nejen školní výuku, ale i mimoškolní aktivity.
- Mezi další cíle patří:
- Podpora vnitřní motivace – smysluplnost učení a propojování souvislostí.
- Poznat a rozvíjet své vlastní silné stránky a funkční strategie učení a prostřednictvím nich se rozhodovat o své další životní i profesní dráze, spoluřídit proces učení a zažívat pocit úspěchu a osobního růstu, bez poměřování se s ostatními.
- Rozvíjet kritické a analytické myšlení a práci s informacemi, vést děti k tomu, aby uměly klást otázky, ověřovat zdroje informací a vyhodnocovat jejich důvěryhodnost, rozpoznávat rozdíl mezi fakty a názory a formulovat vlastní postoje s respektem k názorům ostatních.
- Vést děti k rozvoji sebehodnocení a sebeřízení, s přijímáním a oceňováním rozmanitosti vlastní i ostatních.
- Rozvíjet a podporovat emoční a sociální inteligenci – empatii, respekt, ohleduplnost k ostatním lidem a jejich odlišnostem, rozvíjet kvalitní vztahy k druhým lidem.
- Rozvíjet tvořivé myšlení a schopnost řešení teoretických i praktických problémů přiměřeně k věku a schopnostem dětí, komunikaci, spolupráci a argumentaci, s bezpečným využíváním digitálních technologií.
- Uplatňovat ohleduplnost a empatii nejen k fyzickému a duševnímu zdraví svému i jiných osob, ale také ke kulturnímu, životnímu a přírodnímu prostředí.
OTEVŘENÉ A RESPEKTUJÍCÍ MÍSTO
Vizí Základní školy Na Cestě je být otevřeným, respektujícím a bezpečným místem pro děti, jejich rodiny i pedagogy. Cílem je vytvořit prostředí, kde se každé dítě cítí vítané, respektované a podporované.
Respektující přístup je způsob komunikace a spolupráce mezi všemi účastníky vzdělávacího procesu – žáky, učiteli, rodiči a dalšími zaměstnanci školy. Tento přístup podporuje bezpečné, vstřícné a pozitivní prostředí, které přispívá k efektivnímu vzdělávání i zdravému rozvoji osobnosti, kde jsou všichni účastníci vzdělávání rovnocennými partnery.
Principy respektujícího a partnerského přístupu:
- Rovnocennost a vzájemný respekt – Každý účastník má právo na vyjádření svého názoru, který je respektován. Vztahy jsou založeny na důvěře.
- Otevřená komunikace – Důraz na dialog, naslouchání a snahu pochopit potřeby druhých. Transparentnost při rozhodování a řešení problémů.
- Podpora autonomie a odpovědnosti – Žáci mají možnost podílet se na rozhodnutích, která ovlivňují jejich vzdělávání (např. výběr projektů, spolupráce na tvorbě pravidel). Učitelé vedou žáky k odpovědnosti za jejich učení a chování.
- Emoční bezpečí a podpora – Škola je prostředím, kde se žáci i učitelé cítí bezpečně a přijímaní. Pozornost věnujeme zvládání emocí, řešení konfliktů nenásilnou cestou a budování empatie.
- Individuální přístup – Respektování rozdílů v potřebách, schopnostech a zájmech žáků. Podpora osobního rozvoje a seberealizace každého žáka.
- Spolupráce s rodiči a komunitou – Aktivní zapojení rodičů do vzdělávacího procesu, sdílení informací a otevřený dialog. Vytváření partnerství mezi školou a širší komunitou.
Jak může respektující a partnerský přístup vypadat v praxi?
- Společné nastavování pravidel třídy a hodnocení chování, žáci mají právo navrhnout způsoby řešení problémů.
- Reflexe výuky zaměřená na pokrok, ne jen na výsledek. Sebehodnocení žáků, podpora porozumění vlastním stylům učení.
- Pravidelná tripartitní setkání (žák–učitel–rodič).
- Nenásilné řešení konfliktů pomocí poradních kruhů, sdílení pocitů a hledání řešení, která vyhovují všem stranám.
- Učitelé jako průvodci vzděláváním, nikoliv autoritativní osoby.
- Učitelé aktivně naslouchají názorům žáků, aniž by je přerušovali nebo hodnotili. Otázky nejsou zesměšňovány, žáci mají právo projevit své myšlenky.
- Diferencovaná výuka, která bere v úvahu různá tempa a styly učení. Možnost volby úkolů podle zájmů a schopností žáků.
Hlavní přínosy respektujícího přístupy vidíme v:
- Zvýšení motivace a zapojení žáků do učení.
- Rozvoji pozitivních vztahů mezi žáky i pedagogy.
- Vytváření a udržení dobrého sociálního klimatu školy.
- Posílení schopnosti žáků řešit problémy a přijímat odpovědnost.
VĚKOVĚ SMÍŠENÉ TŘÍDY
Vzdělávání ve věkově heterogenních skupinách jsme zvolili z důvodu řady výhod, které všestranně podporují rozvoj žáků, jejich klíčové životní dovednosti, které je připravují na reálný svět:
- Rozvoj sociálních dovedností – mladší děti se učí od starších, čímž získávají nejen znalosti, ale i vzory chování, starší děti si rozvíjejí schopnosti vedení a zodpovědnosti při pomoci mladším spolužákům.
- Podpora individuálního tempa učení – tři, resp. dva po sobě jdoucí ročníky jsou si blízké a umožňují žákům postupovat vlastním tempem a pracovat na úkolech odpovídajících jejich úrovni znalostí, bez tlaku uniformity.
- Rozmanitost perspektiv – diskuze a spolupráce mezi různě starými dětmi přinášejí širší spektrum názorů a přístupů k problémům.
- Podpora empatie a tolerance – společné vzdělávání učí děti respektu vůči odlišnostem a zvyšuje jejich empatii.
- Namísto srovnávání výkonů se klade důraz na spolupráci a vzájemnou pomoc.
- Přirozené procvičování znalostí – starší žáci si upevňují své znalosti tím, že učí mladší spolužáky.
- Přátelské a komunitní prostředí – třídy se stávají pevnější komunitou díky dlouhodobým vztahům mezi žáky různých věkových kategorií.
- Rozvoj autonomie a odpovědnosti – děti se učí organizovat si vlastní práci a přebírat zodpovědnost za své vzdělávání.
- Celkově nižší počet dětí v celé škole umožňuje fungovat jako komunita, kde k sobě její členové mají blízko a mohou rozvíjet skutečné osobní vztahy.
- Při realizaci různých aktivit a projektů se mohou i tyto skupiny (třídy) prolínat i jiným způsobem podle vzniklé potřeby.
NIŽŠÍ POČET DĚTÍ VE TŘÍDÁCH
Naše škola je školou úplnou, tedy s 1. až 9. ročníkem, s maximální plánovanou kapacitou 90 dětí. Kapacita školy může být naplňována postupně. Děti z jednotlivých ročníků se na 1. i 2. stupni budou společně učit a setkávat ve věkově heterogenních třídách:
- trojročí A – 1., 2. a 3. ročník, průměrný počet žáků 12 – 13
- trojročí B – 1., 2. a 3. ročník, průměrný počet žáků 12 – 13
- dvojročí – 4. a 5. ročník, průměrný počet žáků 16
- dvojročí – 6. a 7. ročník, průměrný počet žáků 16
- dvojročí – 8. a 9. ročník, průměrný počet žáků 16
Součástí školy je také školní družina a školní klub, počet oddělení bude záviset na potřebách žáků a jejich rodičů.
Celkově nižší počet dětí v celé škole je klíčový pro to, aby škola fungovala jako komunita, kde k sobě její členové mají blízko a mohou rozvíjet skutečné osobní vztahy.
VÝUKA V BLOCÍCH A SOUVISLOSTECH
Jde o propojení jednotlivých oborů, témat nebo dovedností do logických celků, namísto izolované výuky jednotlivých předmětů tak, aby žáci viděli vzájemné vztahy mezi poznatky a mohli je efektivně aplikovat v reálných situacích.
V naší škole se snažíme realizovat mezioborové vyučování v co největší míře. Důraz je kladen na vzájemné propojení a souvislosti, což vede k větší komplexnosti a porozumění učivu, zvýšení motivace o učivo a rozvoji kritického myšlení.
Abychom byli schopni propojování učiva realizovat, sloučili jsme vzdělávací oblasti a obory do třech vyučovacích předmětů: Rozvoj základních dovedností, Náš svět s angličtinou a Umění, pohyb a zdraví s angličtinou. Propojení teorie s praxí podporují také praktické aktivity (experimenty, výzkumy, projekty), kde děti mohou například sestavovat modely, analyzovat data nebo tvořit výstupy, které mají reálné využití.
Výuka může probíhat i v delších časových úsecích (blocích), namísto klasických 45minutových hodin, např. dvouhodinové nebo celé dopolední bloky. To umožňuje důkladnější zpracování tématu a snížení stresu z neustálého přecházení mezi různými předměty. Organizace do bloků je v kompetenci učitele, který ji přizpůsobuje potřebám dětí.
PŘIROZENÉ ZAPOJENÍ ANGLIČTINY
Jde o propojení obsahu vzdělávacích oborů a angličtiny. V praxi může jít např. o jednoduchou běžnou komunikaci jako je pozdrav, běžné pokyny a otázky (sedněte si, vezměte si pastelky, umyjte ruce…), zadávání pokynů během tělocviku v angličtině, propojení hudební výchovy a angličtiny, ale i dalších oborů jako je např. dějepis, informatika apod.
Děti mají možnost cizí jazyk používat v praktických situacích, což může zvyšovat motivaci k učení. Jazykové dovednosti žáků se tak zvyšují bez nutnosti přetěžování dalšími hodinami cizího jazyka, dochází k posilování kritického myšlení a schopnosti porozumět obsahu z různých perspektiv, zvyšuje motivaci k učení cizích jazyků díky jejich praktickému využití. Vše s respektem k aktuální jazykové úrovni dětí, aby nedošlo k vytváření jazykové bariéry.
Propojování angličtiny s dalšími obory je zajišťováno částečně ze strany kmenových učitelů a částečně prostřednictvím tandemové výuky, kdy děti vedou dva učitelé spolu – jeden jako odborník za obor a druhý jako angličtinář. Ve školním roce 2025/26 máme jazykový tandem v rozsahu asi jednoho dalšího úvazku, tedy jeden další učitel ve škole, který se pohybuje mezi třídami v průběhu týdne.
PODPORA VNITŘNÍ MOTIVACE A FORMATIVNÍ PŘÍSTUP
Formativní přístup se zaměřuje na podporu učení žáků během samotného vzdělávacího procesu. Je založen na průběžném poskytování zpětné vazby a přizpůsobování výuky podle aktuálních potřeb žáků. Tento přístup umožňuje učiteli a žákům spolupracovat na dosahování vzdělávacích cílů v reálném čase. KAM JDU? KDE SE PRÁVĚ NACHÁZÍM? JAK SE DOSTANU K CÍLI? Formativní hodnocení je proces odpovídání na tyto tři základní otázky. Je to každé hodnocení přinášející užitečnou informaci o aktuálním stavu vědomostí a dovedností žáka v tom smyslu, že bude vědět, kde se právě nachází a co má dělat, aby se něco dalšího naučil. Jeho cílem je pomoci jedinci v další vzdělávací cestě, podpořit jeho učení a rozvoj. Úzce souvisí s kriteriálním hodnocením.
Formativní přístup je založen na vnitřní motivaci, jež vychází z potřeb a zájmů člověka. Činnost vykonává proto, že je pro něj osobně smysluplná, zajímavá nebo uspokojující, vychází ze zvědavosti, přináší radost. Výsledkem jednání založené na vnitřní motivaci je uspokojení z činnosti samotné, je dlouhodobé a stabilní. Kromě vnitřní motivace nás všechny ovlivňuje také motivace vnější. Protože je ale vnitřní motivace efektivnější pro dlouhodobé výsledky, vychází z autentického zájmu a naplnění, je to právě ona, na kterou se v naší škole zaměřujeme. Výsledky často nevidíme tak rychle, zato jsou ale trvalejší a pevnější.
Podrobněji o formativním přístupu lze najít na našem Blogu zde https://www.zsnaceste.cz/blog/proc-formativni-pristup-a-co-to-vlastne-je/
ROZVOJ KOGNITIVNÍ, METAKOGNITIVNÍ, SOCIÁLNÍ A EMOCIONÁLNÍ
K rozvoji v oblasti kognitivní (myšlení, učení, paměť, pochopení souvislostí, kritické uvažování), metakognitivní (přemýšlení o vlastním myšlení a učení a jeho vědomá regulace, pomáhá lépe organizovat své učení, zlepšuje schopnost rozhodovat se a efektivně řešit problémy), sociální (komunikace, spolupráce, sebekontrola, navazování vztahů, dodržování pravidel) a emocionální (schopnost rozpoznávat, vyjadřovat a regulovat své emoce, chápat emoce druhých a zvládat různé situace) v naší škole používáme celou řadu strategií, např.:
• Poradní kruh jako základní metoda užívaná v naší škole napříč všemi předměty a činnostmi – způsob organizace výuky, který podporuje otevřenou a respektující komunikaci mezi účastníky. Podporuje aktivní naslouchání, výměnu názorů a vzájemné učení. Jeho hlavním cílem je posílit schopnost žáků diskutovat a reflektovat na určitá témata, problémy nebo výzvy v bezpečném a podpůrném prostředí. Kruh umožňuje rovnost v komunikaci, kdy každý má stejné právo mluvit a naslouchat, otevřené naslouchání, podporuje empatii a porozumění mezi lidmi, respekt k názorům druhých, i když se účastníci mohou v názorech lišit.
• Vzájemná respektující komunikace postavená na úctě, empatii, naslouchání a porozumění. Je otevřená a transparentní.
• Výuka ve věkově smíšených skupinách – umožňuje vzájemné učení, rozvoj sociálních, kognitivních i emocionálních dovedností, spolupráce mezi žáky různých věkových kategorií, rozvoj vedení a zodpovědnosti, diferencovaný přístup, zohlednění osobního tempa, respekt a toleranci.
• Společná tvorba pravidel – žáci jsou aktivně zapojeni do procesu vytváření pravidel a očekávání chování ve třídě, což vede k jejich většímu respektování, žáci se cítí zodpovědní za jejich dodržování. Společné vytváření pravidel také podporuje demokratické hodnoty, jako je spolupráce, respekt, zodpovědnost a spravedlnost. Důraz je kladen na porozumění obsahu používaných slov, pozitivní formulaci, pravidla jsou jasná, konkrétní a realizovatelná, je jich přiměřený počet.
• Porozumění obsahu slov – pochopení obsahů slov, tj. co používaná slova a pojmy přesně znamenají, je základem pro efektivní učení, komunikaci a rozvoj myšlení. Bez správného porozumění významu slov se žáci nemohou adekvátně zapojit do výuky i mezilidských vztahů, vyjádřit své myšlenky nebo rozumět učebnímu materiálu.
• Výuka v blocích a souvislostech, mezioborové vyučování – propojení různých oblastí vědomostí, hlubší integraci témat a předmětů. Důraz je kladen na vzájemné propojení a souvislosti, což vede k větší komplexnosti a porozumění učivu, zvýšení motivace o učivo a rozvoji kritického myšlení.
• Individuální přístup – učitel se zaměřuje na specifické potřeby a schopnosti jednotlivých žáků. Pomáhá tak rozvíjet jejich silné stránky a podporuje oblasti, ve kterých mohou potřebovat více podpory.
• Vlastní plánování a organizace aktivit žáky – podporuje samostatnost, zodpovědnost a rozvoj organizačních schopností žáků. Žáci mají možnost aktivně se podílet na plánování, organizování a řízení svých vlastních aktivit ve výuce nebo mimo ni.
• Samostatná práce a vyhledávání informací jsou klíčové dovednosti, které podporují nezávislost, kritické myšlení a celoživotní učení.
• Projektové učení – žáci pracují na dlouhodobějších projektech, které mají praktický a reálný charakter. Tento přístup podporuje kreativitu, samostatnost a kritické myšlení.
• Kooperativní učení – rozvoj spolupráce mezi žáky, žáci pracují ve skupinách na společných úkolech a tím se učí nejen samotnému předmětu, ale i týmové spolupráci, komunikaci a vzájemné podpoře.
• Tandemová výuka – kombinace dvou různých přístupů, pedagogických strategií a odborností obohacuje vzdělávací proces a může zlepšit výstupy žáků. V naší škole uplatňována zejména v oblasti přirozeného zapojování angličtiny do běžné komunikace.
• CLIL – integrace obsahu vzdělávacích oborů a angličtiny, s respektem k aktuální jazykové úrovni dětí. Děti mají možnost cizí jazyk používat v praktických situacích, což může zvyšovat motivaci k učení.
• Práce s chybou – chyba je považována za příležitost k učení. Učení se z chyb umožňuje nejen zlepšit své dovednosti, ale také posílit jejich schopnost kritického myšlení a rozvíjet osobní odpovědnost.
• Zkušenost zprostředkovaného učení – vychází z interakce mezi učitelem a žákem, která ovlivňuje kognitivní a emocionální vývoj. Učitel poskytuje žákovi informace, metody a nástroje, jak se učit, stává se mediátorem, průvodcem, který vytváří podmínky pro rozvoj kognitivních dovedností a pomáhá studentovi pochopit, jak přistupovat k problémům a jak je řešit.
• Prezentace vlastní práce je důležitý nástroj pro rozvoj komunikačních dovedností, sebedůvěry a schopnosti efektivně sdílet své myšlenky a výsledky s ostatními.
• Formativní přístup – zaměřuje se na podporu učení žáků během samotného vzdělávacího procesu. Je založen na průběžném poskytování zpětné vazby a přizpůsobování výuky podle aktuálních potřeb žáků.
• Tutoring – každý žák má ve škole svého tutora z řad pedagogů, se kterým má možnost individuálně překonávat konkrétní problémy, náročné situace, plánovat, hodnotit svůj pokrok, nastavovat další kroky.
• Využití moderních technologií – integrace digitálních nástrojů a technologií do výuky, např. online platforem, vzdělávacích a dalších aplikací, může zvýšit motivaci žáků a zpestřit způsob, jakým se učí.
• Výuka venku (mimo budovu školy) – využívání přírodního prostředí nebo vhodného okolí školy jako učebního prostoru může zlepšit nejen výsledky ve výuce, ale také celkové fyzické a psychické zdraví žáků.
• Badatelská výuka – klade důraz na aktivní zapojení žáků do procesu objevování, zkoumání a řešení problémů.
• Spolupráce s rodinou a společné akce posilují vzájemnou důvěru a respekt, vedou k časnému odhalení problémů, k lepšímu porozumění potřebám a hodnotám rodin. Umožňují aktivní zapojení rodičů a tím obohacení vzdělávání i celé školní komunity a poskytují cennou, vzájemnou zpětnou vazbu.