„Prvním krokem na cestě ke štěstí je učení se.“
Dalajláma
Otevřené a respektující místo pro děti, jejich rodiny i pedagogy
Naše škola je bezpečným a přátelským místem, kde je každé dítě vítané a podporované. S respektem a partnerským přístupem ke všem malým i velkým osobám ve škole i mimo ni se snažíme vést děti ke slušnému, poctivému a respektujícímu chování vůči ostatním lidem i přírodě. Důvěra, vzájemnost a smysluplné podněty jsou základními kameny, chyba je cennou zpětnou vazbou, ze které se máme poučit.
Věkově heterogenní třídy
Učení ve věkově (i jinak) smíšené skupině je pestřejší, názornější, pomáhá vidět různé možnosti, podporuje rozvoj umění diskuse, spolupráce, naslouchání, argumentace, hledání řešení, ohleduplnosti. Děti různého věku mají možnost se od sebe učit navzájem, což je často účinnější než učení od dospělých. Mohou přirozeně přecházet do různých úrovní náročnosti aktuálních činností, vzájemné učení podporuje využití potenciálu dětí. Rozvoj těchto dovedností může pozitivně ovlivnit život celého společenství.
Přirozené zapojování anglického jazyka do činností a dění ve škole
Snažíme se o integraci angličtiny do obsahu většiny jiných předmětů, činností a dění ve škole. Nenásilně a s respektem k individuální úrovni dětí, pomocí metody CLIL, podporujeme přirozený rozvoj jazykových dovedností. Pomáhá nám k tomu v částech vyučování tandemová výuka.
Individuální přístup, vnitřní motivace, učení v blocích a souvislostech
Stavíme na touze učit se novým věcem, tedy vnitřní motivaci. K té je nezbytná smysluplnost učení, propojování souvislostí, možnost rozvíjet své vlastní silné stránky, spoluřídit proces učení
a zažívat pocit úspěchu a osobního růstu, bez poměřování se s ostatními. Tam, kde byla vnitřní motivace upozaděna, se snažíme ji znovu zaktivovat. V co nejvyšší míře propojujeme jednotlivé obory, učíme v blocích. Vedeme děti k sebehodnocení a sebeřízení, s přijímáním a oceňováním rozmanitosti vlastní i ostatních, podporujeme rovné příležitosti pro všechny žáky. Tento přístup umožňuje rozvoj sebeúcty, odpovědnosti, samostatnosti a celé řady dalších kompetencí potřebných pro prožití plného a spokojeného života.
Učitelé – průvodci
Náš tým – učitelé, vychovatelé a další dospělí, jsou průvodci dětí na cestě vzdělávání. S dětmi společně nastavujeme hranice, pravidla a hodnoty, dbáme na porozumění jim a s vlídnou důsledností vyžadujeme jejich dodržování. Zaměřujeme se na vytváření pozitivního sociálního klimatu ve třídě, na porozumění procesu vlastního učení, tj. jak se učí a co k tomu potřebují. Poskytujeme formativní zpětnou vazbu – pomáháme učícímu stanovit si kritéria úspěšnosti, identifikovat důležité momenty vedoucí k pokroku, ale také chyby, které úspěšnému zvládnutí brání.
Děkujeme, že na této cestě jdete s námi. Tým ZŠ Na Cestě