aneb
“ Pohoda na cestě ”
Filozofie školní družiny:
„Školní družinu a školní klub vnímáme jako most mezi výukou a rodinou. Je to místo pro rozvíjení přátelských vztahů mezi dětmi, k přírodě a ke všemu, co nás obklopuje. Hlavním posláním je péče o naše děti mimo vyučování. Je to čas pro odpočinek, ale i různorodé činnosti, které dětem pomáhají objevovat a rozvíjet své schopnosti a nadání. U dětí podporujeme a rozvíjíme samostatnost a sebeobslužné dovednosti. Zvyšuje se tak jejich důvěra v sebe, která jim pomáhá stát se samostatnými a zodpovědnými jedinci v budoucnosti. U nás v Pohodě se snažíme vytvářet vlídné prostředí založené na vzájemné důvěře, kde děti mají možnost prožívat radost a pohodu.“
„Vycházíme z konceptu Filozofie pro děti, jehož prostřednictvím se snažíme děti naučit kritickému myšlení, zkoumání a kladení otázek o světě kolem sebe, podporujeme diskusi mezi dětmi, rozvíjíme schopnost vyjádřit své myšlenky a naslouchat druhým. Dochází tak k rozvoji dovedností, které budou dětem užitečné po celý život.“
A jak to u nás v Pohodě probíhá?
Ke svým činnostem využíváme učebny školy, školní dvorek i krásy blízké přírody. Prostředí družiny je pohodové a uvolněné, děti ho mohou využít jak před začátkem vyučování, tak po něm.
- Začínáme ranní družinou v 6:45 – 7:45 h., s tím, že děti mohou přicházet kdykoliv během této hodiny.
- Odpolední družina začíná s koncem vyučování, tedy od 11:30 h. Děti počkají na konec vyučování starších spolužáků a ve 12:30 společně odcházíme do jídelny.
Odpolední část družiny zahajujeme společným rituálem, jenž ulehčuje emoční přesun z jedné aktivity na další. Rituály nás ukotvují a pomáhají dětem budovat pevné kořeny, vytváří pocit sounáležitosti a učí hodnoty. Samotný rituál může být gesto, společné zapálení svíčky, zpívání, tanec, pozdravení, obejmutí ……
- Po návratu do družiny je polední klid. Děti odpočívají, nebo si mohou vybrat hru dle individuálního přání. Mezi oblíbené činnosti patří poslech pohádky či hudby.
- Po odpočinku je nabízena výtvarná /pracovní činnost dle aktuálního měsíčního tématu.
- V odpoledním čase se věnujeme venkovním radovánkám na čerstvém vzduchu. Využíváme k nim lesní park Libušino údolí, které spolu s krásou přírody nabízí i dětské a sportovní hřiště. Zde si děti mohou zahrát různé míčové a pohybové hry, ale také mohou ležet na dece, koukat do korun stromů nebo pozorovat plující oblaka.
- Po vycházce následuje svačina a volná hra.
- Družina je ukončena v 16:00 h.
Nabízené činnosti jsou dobrovolné, děti nejsou do ničeho nuceny. Tím, že dítěti dáme možnost samostatně rozhodovat o druhu aktivity, které se chce věnovat, podporujeme jeho osobní rozvoj a umění naslouchat sám sobě. Děti se tak učí nejen samostatnému vědomému rozhodování a odpovědnosti, ale také mají možnost poznat co je zajímá, baví a naplňuje, co jim jde a v čem by se chtěly dále rozvíjet. Je to cesta, jak děti vést ke smysluplnému trávení volného času.
V průběhu docházky do družiny mají děti možnost navštěvovat kroužky. Jejich nabídka se může každý rok lišit a vychází z kapacitních a lidských sil týmu ZŠ Na Cestě, nabídky externistů, rodičů a zájmu dětí.
Jaké činnosti družina nabízí?
- Děti si mohou hrát na koberci, číst pohádky, hrát stolní hry, kreslit a stavět ze stavebnic.
- Mohou využívat veškeré vybavení školy – knihy a časopisy, hudební nástroje, didaktické pomůcky, vybavení pro sportovní aktivity, vaky a bobíky k relaxaci a další jiná vybavení.
- Pracujeme s papírem, textilem a přírodninami. Našimi výrobky pak zdobíme společné prostory školy a přilehlého okolí.
- Pomocí didaktických her, rébusů a hádanek se také připravujeme na vyučování.
- Pravidelně pobýváme na čerstvém vzduchu.
- S láskou a citem, v rámci našich možností, opečováváme přilehlý dvorek školy, připravujeme záhonky, osazujeme truhlíky a tvoříme dekorace.